*** ( * IRANLOG.BLOG.IR * ) ***

در این وبلاگ مسائل روز ، اتفاقات جدید ، اخبار و آخرین مقاله های فرهیختگان قرار میگیرد.

*** ( * IRANLOG.BLOG.IR * ) ***

در این وبلاگ مسائل روز ، اتفاقات جدید ، اخبار و آخرین مقاله های فرهیختگان قرار میگیرد.

بسم الله الرحمن الرحیم


خواهر مسلمان! چه کسی تو را به حجاب امر نموده است؟ تا این مقاله را نخوانده ای هرگز تعجب مکن: دانشجوی دختری از یکی از دوستانش خواست تا برای مناقشه رساله فوق لیسانس که در حضور استادان مرد انجام میشد با او وارد جلسه امتحان شود اما دوست او جواب داد: «فلانی آیا نمیدانی که در قرن بیستم زندگی میکنیم»؟!! # خانم پزشکی در یکی از بیمارستانها هنگامی که لباس پزشکی بتن کرد, از لباس حیا عریان شد, و با کشف رخسار و موی سر و کوتاه کردن دامن به این شکل جدید خوش آمد کفت: گویا اینکه از ضروریات شغل پزشکی این است که زن دین خود را بدور انداخته و لباس حیا و عفت را از تن بدر آورد. # به دیدار بعضی از نزدیکان خود رفتم، آنان از کسانی بودند که حشمت و ستر و حجاب خود را حفظ می کردند. اما بیکباره راننده همانند یکی از افراد خانواده به اتاق وارد شد. و آنان نیز هیچ عکس العملی از خود نشان ندادند انگار راننده نیز عضوی از افراد آنها است. خواهر من! آیا فکر می کنی که این زنان می دانند چرا حجاب به تن کرده اند؟ واقع حال آنان بر این مسئله دلالت می کند که آنها بر حجاب به عنوان عادتی از عادات مجتمع می نگرند که آن را از مادر با حجاب خود به ارث برده، و در پوشیدن آن به اوامر پدرانشان که آنان را حجاب دستور می دهند گردن نهاده اند. و می پندارند که حجاب رسم و عادتی دیرینه است که باید بر حفظ آن کوشید. آیا این زن هرگز از خود سؤال کرده است که چرا و در اطاعت از چه کسی حجاب به تن کرده است؟ پس بگذارید خودمان جواب این سؤال را بدهیم. در اطاعت از خداوندی که می فرماید: ﴿یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِّأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاء الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِکَ أَدْنَى أَن یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِیمًا﴾. (الأحزاب: 59). (معنی): «ای پیامبر به زنان و دختران خود و زنان مؤمنان بگو که خویشتن را با جلباب فروپوشند که اینکار برای شناساندن آنها بهتر بوده و در نتیجه مورد آزار و اذیت قرار نخواهند گرفت و خداوند آمرزنده و مهربان است». آیا او نمی داند که در انجام این امر به فرمان خالق و رازقش و خالق آسمانها و زمین گردن می نهد؟ همانکسی که می داند چه چیز، خلق را هدایت می کند و چه چیزی آنان را به وادی گمراهی روان می سازد. ﴿لِّلَّهِ ما فِی السَّمَاواتِ وَمَا فِی الأَرْضِ﴾ (البقرة: 284). (معنی): «آنچه در آسمانها و زمین است همه ملک خداوند است». خواهر من! خالق تو خداوند یکتا است که: ﴿ذَلِکُمُ اللّهُ رَبُّکُمْ لا إِلَـهَ إِلاَّ هُوَ خَالِقُ کُلِّ شَیْءٍ فَاعْبُدُوهُ وَهُوَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ وَکِیلٌ﴾. (البقرة: 102). (معنی): «او است پروردگار شما که جز او هیچ الهی نیست و او خالق همه چیز است پس او را عبادت کنید و او بر همه چیز وکیل است». و او است که نعمتش را بر تو ارزانی داشته: ﴿وَمَا بِکُم مِّن نِّعْمَةٍ فَمِنَ اللّهِ﴾ (النحل: 53). (معنی): «و هر نعمت که شما دارید از خداوند است و اوست که سر انجام تو را می میراند». ﴿وَجَاءتْ سَکْرَةُ الْمَوْتِ بِالْحَقِّ ذَلِکَ مَا کُنتَ مِنْهُ تَحِیدُ﴾. (ق: 19). (معنی): «و آنگه و عذاب و سختی مرگ فرا رسید. آن همان چیزی است که همیشه از آن می گریختی». و او است که می فرماید: ﴿یَوْمَ نَحْشُرُ الْمُتَّقِینَ إِلَى الرَّحْمَنِ وَفْدًا * وَنَسُوقُ الْمُجْرِمِینَ إِلَى جَهَنَّمَ وِرْدًا﴾. (مریم: 85- 86). (معنی): «روزیکه متقیان را با عزت و کرامت بسوی خداوند رحمان می بریم و مجرمین را پیاده و تشنه بسوی جهنم می رانیم». و حاکم و فرمانروای آن روز مهیب و هولناک او است. همانروزی که: ﴿یَوْمَ تَرَوْنَهَا تَذْهَلُ کُلُّ مُرْضِعَةٍ عَمَّا أَرْضَعَتْ وَتَضَعُ کُلُّ ذَاتِ حَمْلٍ حَمْلَهَا وَتَرَى النَّاسَ سُکَارَى وَمَا هُم بِسُکَارَى وَلَکِنَّ عَذَابَ اللَّهِ شَدِیدٌ﴾. (الحج: 2). (معنی): «هنگامیکه زلزله روز قیامت را ببینید هر زن شیرده، نوزاد خود را رها ساخته و هر زن آبستنی آنچه را که در رَحِم دارد بیافکند. و در آنروز مردم را مست و دیوانه وار می بینی. در حالیکه آنها مست نیستند. اما (علت مستی آنها این است که) عذاب الله تعالی بسیار شدید و هولناک است. و هم او است که می فرماید: ﴿یَوْمَ نَقُولُ لِجَهَنَّمَ هَلِ امْتَلَأْتِ وَتَقُولُ هَلْ مِن مَّزِیدٍ * وَأُزْلِفَتِ الْجَنَّةُ لِلْمُتَّقِینَ غَیْرَ بَعِیدٍ﴾. (ق: 30- 31). (معنی): «روزی که به جهنم می گوئیم آیا پر شده ای؟ و جهنم می گوید: آیا بازهم هست؟ و در آنروز بهشت برای متقین نزدیک کرده می شود». خواهر مسلمان! آیا این قول خداوند تعالی را نخوانده ای که: ﴿وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُیُوبِهِنَّ﴾. (النور: 31). (معنی): «و به زنان مؤمنه بگو که چشمانشان را از نگاه ناروا بپوشند و فرج خود را محفوظ دارند و زینت و آرایش خود را بجز آنچه که قهرا ظاهر میشود آشکار نسازند و سینه و گردن خود را با پوشش سر خود بپوشانند». یا آنکه از زینت خود، مگر آنچه را که امکان پنهان کردنش نیست، همانند ملابسی که هیچ زینت و نمائی ندارد، چیز دیگری را ظاهر نسازند. یک زن باید پوشش سر خود را بر سینه اش بیاندازد تا سینه و گردن خود را از انظار پنهان کند. بخاری از عائشه رضی الله عنها اینگونه روایت می کند که فرمود: «یَرْحَمُ اللَّهُ نِسَاءَ الْمُهَاجِرَاتِ الْأُوَلَ لَمَّا أَنْزَلَ اللَّهُ وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُیُوبِهِنَّ شَقَّقْنَ مُرُوطَهُنَّ فَاخْتَمَرْنَ بِهَا». (معنی): «خداوند زنان مهاجرین اول را رحمت کند. هنگامی که خداوند این آیه را نازل کرد: ﴿وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُیُوبِهِنَّ﴾ پارچه های (عبا) خود را پاره کرده و از آن خمار و حجاب ساختند». (این حدیث را امام بخاری در صحیح خود روایت کرده است). خواهر من! نگو که ما کجائیم و آنها کجایند، و چگونه می توان به مرتبه آنان رسید. شاعری می گوید: فتشبهوا إن لم تکونوا مثلهم = إن التشبه بالکرام فلاح (معنی): اگر مانند آنان نیستید لا اقل خود را به آنان شبیه سازید چون شباهت ورزیدن به کریمان عین رستگاری است. خواهر من! آیا این قول خداوند در مورد زنان نبی (صلی الله علیه وسلم) که در مورد همه زنان عمومیت دارد را نشنیده ای که: ﴿وَإِذَا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتَاعًا فَاسْأَلُوهُنَّ مِن وَرَاء حِجَابٍ ذَلِکُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِکُمْ وَقُلُوبِهِنَّ﴾ (الأحزاب: 53). (معنی): «اگر از آنان چیزی خواستید آنرا از پشت پرده بخواهید که این امر بر قلبهای شما و آنان پاکتر است». باید از خواهران خود بپرسیم برای قلوب چه کسانی پاکیزه تر است؟ برای قلوب همسران طاهره نبی الله (صلی الله علیه وسلم) که امهات المؤمنین (مادران مؤمنین) لقب یافته اند؟ یا برای اصحاب کرام رسول خدا که بهترین افراد امت را پس از او تشکیل میدهند؟ پس در مورد قلوب ما در این زمان و ایام پر از فتنه و فساد چه باید گفت؟ آیا کسیکه ترا خلق نموده و راه طهارت و پاکی ترا میداند همانند کسی است که آنرا نمیدانند؟!! خواهر من! خداوند می فرماید: ﴿یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِّأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاء الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِکَ أَدْنَى أَن یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِیمًا﴾. (الأحزاب: 59). (معنی): ای پیامبر به زنان و دختران خود و زنان مؤمنان بگو که خویشتن را به جلباب فرو پوشند که اینکار برای شناساندن آنها بهتر بوده و در نتیجه مورد آزار و اذیت قرار نخواهند گرفت و خداوند آمرزنده و مهربان است. ابن عباس -رضی الله عنهما- می گوید: «این آیه دستوری است برای زنان مؤمنین تا اگر برای کاری از خانه خارج شدند صورت خود را با جلباب سر خود بپوشانند». خداوند زنان مؤمنین را به این دلیل به این مسئله امر داده است که به ستر و عفت شهرت یافته و اهل سوء در آنان طمع نیاورند. پس خود ببینید و بنگرید که همه زنانی که در کوچه و خیابان مورد اذیت و آزار قرار میگیرند همه و همه از متبرجات و بی حجابی میباشند که از لباس عفت و اسلام بدر آمده اند. خواهر من! در این آیهء کریمه کمی تأمل کن: ﴿وَالْقَوَاعِدُ مِنَ النِّسَاء اللَّاتِی لاَ یَرْجُونَ نِکَاحًا فَلَیْسَ عَلَیْهِنَّ جُنَاحٌ أَن یَضَعْنَ ثِیَابَهُنَّ غَیْرَ مُتَبَرِّجَاتٍ بِزِینَةٍ وَأَن یَسْتَعْفِفْنَ خَیْرٌ لَّهُنَّ وَاللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ﴾. (النور: 60). (معنی): «و زنان سالخورده که از ولادت و قاعدگی باز مانده و امید ازدواج و نکاح ندارند، بر آنها باکی نیست که حجاب خود را کنار بگذارند در صورتیکه زینت خود را ظاهر نسازند و اگر هم عفت پیشه کنند و حجاب خود را به تن داشته باشند برای آنها بهتر است و خداوند شنوا و آگاه است». در اینجا خداوند می فرماید که حجاب برای پیرزنی که طمع ازدواج نداشته و زینت خود را نیز به نمایش نگذاشته است بهتر و افضل است علی الرغم اینکه اجازه نمایان ساختن دست و صورت را به او داده است. حال اگر حکم در مورد پیرزنان بدینگونه باشد پس در مورد زنان جوان و دختران چه باید گفت؟ خواهر من! به سخن مادرت ام المؤمنین گوش فراده که از رسول اکرم (صلی الله علیه وسلم) می پرسد: قسمت پایین لباس زنان چگونه باید باشد؟ و حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه وسلم) جواب میدهد: آن را یک واجب بر زمین رها کنند. و ام المؤمنین می گوید: در این صورت قدمهای آنان نمایان می گردد. و ایشان (صلى الله علیه وسلم) می فرمایند: آن را یک ذراع بر زمین رها کنند و بر آن نیافزایند. سبحان الله!! مادران مؤمنین، بلندتر شدن دامن را از رسول خد (صلى الله علیه وسلم) طلب می کنند، و زنان ما روز بروز آن را کوتاهتر کرده و بقول معروف کیکشان هم نمی گزد؟! و اما معنی حجاب چیست؟ حجاب عبارت است از ستر بدن، و عبارت است از مجموعه ای از احکام اجتماعی که به چگونگی وضع زنان در نظام اسلامی ربط داشته، و خداوند آن را تشریح نموده است تا برای حمایت زن قلعه ای شامخ بوده، و مجتمع را از فتنه ها نگاه دارد، و زن را در قالب و چهار چوبی منضبط برای انجام وظیفه اش که همان ساختن نسلها و تأمین آینده است و به عبارت دیگر همکاری در پیروزی اسلام و تمکین دادن آن در کره ارضی آماده سازند.

از اسحاق سپاهی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.